2a Datathon FME 2022: crònica i resultats

200 participants, moltes empreses involucrades, reptes aconseguits i tothom molt satisfet: la 2a Datathon FME va ser un d'èxit que consolida i augura una tercera edició l'any vinent.

Després de l’èxit de la primera edició, tocava organitzar la segona edició de la Datathon FME. Ho teníem clar, tant des del Deganat de la facultat, com des de l’associació d’estudiants de dades.
Sobre les dates no hi havia dubtes, 2n cap de setmana de novembre (12 i 13 de novembre), un cop acabats els parcials dels graus relacionats amb l’FME (matemàtiques, dades i estadística) i dins la setmana de la ciència, de la qual també volíem tornar a formar-ne part.
Enguany hi hauria una novetat important: calia trobar patrocinadors per pagar les despeses de l’esdeveniment (l’FME no podia assumir, com l’any anterior, una despesa tan important) i, de retruc, empreses que proposessin reptes i s’impliquessin en l’esdeveniment.
L’equip organitzador ha estat format pel Marc Gàllego i el Jordi Puig (titulats del grau en ciència i enginyeria de dades, i ara associats a temps parcial a la UPC), que ja van formar part de l’equip organitzador de la primera edició; el Raül Higueras (també titulat del grau en ciència i enginyeria de dades), que l’any passat estava en un dels equips participants; i el degà de l’FME, Jaume Franch.
La idea va ser llençar un programa de diversos nivells de patrocini i implicació de les empreses, que va donar molt bons resultats. Fruit d’aquest programa vam tenir els següents patrocinadors:
  • Accenture, empresa amb què l’FME té signat un acord ampli de col·laboració, que va tenir els title rights de l’esdeveniment (Datathon FME powered by Accenture) i va proposar un dels reptes, implicant-hi al seu personal durant els dos dies.
  • Qualcomm, empresa irlandesa a la qual hi havia fet pràctiques el Raül Higueras, que va suggerir un segon repte, i també va dur tres persones des d’Irlanda per donar suport als participants, ser membres del jurat, etc.
  • T2C, empresa a la qual treballava el Jordi Puig, que van fer una de les xerrades tècniques.
  • Mango, empresa a la qual feia pràctiques el Pol Puigdemont, que l’any anterior havia guanyat un dels premis i enguany formava part de l’equip de suport. Mango també faria una de les xerrades tècniques.
Finalment, Aigües de Barcelona, Novartis i Nuwe que van tenir un estand durant tot l’esdeveniment i algun membre del jurat.
No podem oblidar el pas endavant que enguany ha suposat la inclusió de la Datathon FME a la Major League Hacking, que també va enviar dues persones des d’Amèrica per donar suport a l’organització, i a través de la qual vam obtenir l’esponsorització de GitHub.
Cal fer un agraïment explícit a totes les empreses col·laboradores, gràcies a les quals s’ha pogut fer aquesta segona edició de la Datathon FME. També cal agrair als voluntaris que van ajudar en l’organització de l’esdeveniment, essencialment de l’associació d’estudiants de dades. I, finalment, agrair als gairebé 200 participants, sense els quals res de tot això tindria sentit.
Passem a detallar una mica els reptes que es van proposar:

1. Un repte sobre Supply Chain, que va presentar Accenture i que va ser el repte que més van triar els participants. El repte estava basat en un projecte que havia realitzat Accenture per a una empresa.
  2. Un repte sobre clustering i optimització similar al famòs problema del viatjant de comerç, basat en l’experiència que té l’empresa Qualcomm en xips de telèfon, que es poden modelitzar com el problema esmenta.
  3. Un repte sobre envelliment a la ciutat de Barcelona, proposat per l’associació d’estudiants de dades i per al qual es podien utilitzar les dades de la Barcelona Open Data per fer previsions.
A la 2a Datathon FME hi han participat prop de 200 estudiants, que han treballat en els reptes des de dissabte a les 9 del matí, quan va tenir lloc la benvinguda i proposta dels reptes, fins diumenge al migdia, que van haver de lliurar els seus resultats per, posteriorment, fer-ne una presentació. L’FME va romandre oberta tota la nit i molts dels participants van treballar sense descans.
El lliurament de premis i la cloenda van tenir lloc diumenge 13 de novembre a les 18 h, amb la presència del professor Daniel Crespo, rector de la UPC, el professor Jordi Cortadella, adjunt del vicerector de recerca, i membres de l’equip organitzador.
Els premis, de 500 € per a l’equip guanyador cada categoria, han estat els següents:
Premi Accenture Challenge a l’equip format per Nathaniel Mitrani, Àlex Serrano (ambdós estudiants dels graus de Matemàtiques i de Dades a la UPC), Joel Solé (del grau de Dades UPC) i Jan Tarrats (dels graus de Matemàtiques i Informàtica UPC).
Premi Qualcomm Challenge a l’equip format per María Lucía Aparicio, Manuel Torres (ambdós dels graus de Matemàtiques i d'Informàtica a la UPC), Álvaro de Irízar (dels graus de Matemàtiques i Física a la UPC) i Gabriel Martínez (del grau de Mates, itinerari de tres anys, a la UPC). Cal posar especial èmfasi que tots ells són estudiants de primer curs de grau i que han guanyat el repte per davant d’equips de cursos superiors o, fins i tot, de màster.
Premi Associació Estudiants de Dades Challenge a l’equip format per Danilo Masic (del grau de Matemàtiques a la UB), Andreu Vall (del grau d’Informàtica a la UB), Adrian Saiz (dels graus de Matemàtiques i d’Informàtica a la UB) i Oriol Saguillo (del Màster de Matemàtiques a la UPC).
Premi al millor equip de Rookies a l’equip format pels estudiants Àlex Rodríguez, Paula Esquerrà (ambdós dels graus de Matemàtiques i de Dades a la UPC), Ruth Mora (dels graus de Matemàtiques i de Física a la UPC) i Miquel Torner (del grau d’Informàtica a la UPC).

Tanquem aquesta crònica felicitant els guanyadors, agraint un cop més la col·laboració a les empreses col·laboradores i amb la satisfacció dels comentaris rebuts que auguren una tercera edició l’any vinent.

Recull de fotos de l'activitat